Kutatásmódszertan III.

Tárgy neve: Szakdolgozat III. (Szakdolgozati előmunkálatok: módszertani útkeresés) 

Tárgy neve angolul: Diploma III. (Thesis writing: methodological questions) 

Tárgyfelelős neve: Intézettől függően: Bodorné dr. Németh Tünde (GYMRI), Dr. Bolla Veronika (GYOPSZI), Dr. Keszi Roland (FOTRI), Dr. Szekeres Ágota (ATIVIK), Dr. Zászkaliczky Péter (ÁLTGYP)  

Tárgyfelelős tudományos fokozata: PhD. 

Tárgyfelelős MAB szerinti akkreditációs státusza: AT 

 

Az oktatás célja: 

A négy féléves tárgysorozat (SZD I-IV) harmadik elemének, e tárgynak eredményorientált célja a szakdolgozat elkészítésének előkészítése; a kutatási terv célraorientált véglegesítése; a jól megtervezett kutatás megkezdése és az első eredmények elérése és – lehetőleg közösségi – prezentálása. 

Tanulási eredmények, kompetenciák: 

Tudás: 

  • (előzetes tanulmányaiból) ismeri  
  • a kritikai gondolkodás alapjait, a tudomány mibenlétét, a forráskritikai szemléletet és az APA VII. (esetleg későbbi APÁk1…) követelményeit; 
  • amennyiben a föntiekben hiányok vannak, azok kifejlesztése/pótlása. 

Képesség: 

  • a Hallgató saját kutatásában alkalmazandó kutatásmódszertani technikákat kreatívan alkalmazza;  
  • a kritikai gondolkodás és elemzés alkalmazása; 
  • kiegyensúlyozott tudományos vitákra való képesség. 

Attitűd: 

  • Törekszik az önismeret, önelfogadás, önreflektivitás fejlesztésére. 
  • A csoportos vitaorientált teammunka során határozottan képviseli saját szakmai elveit, tapasztalati tudását, de a hatékony együttműködés érdekében a többi résztvevő törekvéseit is engedi érvényesülni. 

Autonómia és felelősségvállalás: 

  • A 4 szemeszterből álló tantárgy ezen harmadik szegmensében az autonómiában és a felelősségvállalásban megvalósuló hallgatói fejlődés 
  • a kritikai önreflektivitás és a saját szakdolgozati kutatásban megismert módszertani eszközök által válik teljesebbé.   

Az oktatás tartalma: 

Ez egy módszertanilag gyakorlati szeminárium, amely a szakdolgozat elkészítéséhez kapcsolódva mélyíti el a kutatásmódszertani ismereteket. A Hallgatóknak a kutatási tervükhöz illeszkedően – ha ezt az illetékes intézet így szervezi meg – lehetőségük lesz választani kvantitatív és kvalitatív hangsúlyú szemináriumi csoport között. Egy szemináriumi csoporthoz általában egy témavezető szakdolgozói tartoznak, akik témavezető oktatójuk vezetésével végzik el kutatási tervük véglegesítését és a szakdolgozat készítését. A munkaformák az adott intézet saját döntésétől függően pl. a következők lehetnek: egyéni konzultáció, műhelyszerű, több Hallgató részvételével zajló, egymás eredményeit támogatóan kritikus formában véleményező műhelymunka stb. 

A számonkérés és értékelés rendszere: 

Értékelés formája: aláírás. Az értékelés a félév közben végzett hallgatói előrehaladás alapján, egyénileg történik, szóbeli és írásbeli elemekkel. 

Irodalom: 

  1. Babbie, E. (2008). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó.  
  1. Héra G., & Ligeti Gy. (2014). Módszertan. A társadalmi jelenségek kutatása. Osiris Kiadó. 
  1. Szokolszky Á. (2004). Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó. 

Ezek kiegészítése intézeti kompetencia, pl. a kvalitatív és a kvantitatív kutatási módszerek preferáltságának függvényében. 

További olvasmányok az aktuális kurzusleírásban szerepelnek. 

Az oktatás célja angolul: 

The aim of the course is to support students’ successful work on their research plan and writing their diploma study. 

Learning outcomes and competences: 

Knowledge: 

  1. (as a consequence of their earlier studies) Students are aware of  
  1. the basics of critical thinking, the nature of science, source criticism and requirements of APA VII. (and/or later APAs…); 
  1. in case of shortages in respect of i. and ii. those will be developed as a result of commonly carried our efforts during the semester. 

Skills: 

  • Students creatively use research methods, those needed in carrying out their research;  
  • critical thinking/analysis; 
  • readiness for scientific disputes on equal footing. 

Attitude: 

  • Students strive to develop their self-knowledge and self-respect – as a remarkable basis for writing of their diploma study. 
  • Thorough their teamwork, students effectively represent their own research and scientific principles and experiences, but they also leave other team members to prevail in order to cooperate effectively. 
  • Students incessantly make effort in order to develop their self-reflectivity. 

Autonomy and responsibility: 

  • In this 3rd segment of the four-semester complex subject autonomy and responsibility of the students develops via  
  • critical self-reflection and by new modes of methodology in the course of their own research. 

Az oktatás tartalma angolul: 

Main contents and topics will be defined freely, depending on how the institute and instructor define those in respect of students belonging to instructors. 

A számonkérés és értékelés rendszere angolul: 

The course concludes with a signature that is a consequence of students’ written and/or oral work. 

Idegen nyelven történő indítás esetén az adott idegen nyelvű irodalom: 

  1. Creswell, J. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage. 
  1. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2018). Handbook of Qualitative Research. Sage Publications. 

Further required reading is part of every course syllabus.