Tárgy neve: Szakdolgozat III. (Szakdolgozati előmunkálatok: módszertani útkeresés)
Tárgy neve angolul: Diploma III. (Thesis writing: methodological questions)
Tárgyfelelős neve: Intézettől függően: Bodorné dr. Németh Tünde (GYMRI), Dr. Bolla Veronika (GYOPSZI), Dr. Keszi Roland (FOTRI), Dr. Szekeres Ágota (ATIVIK), Dr. Zászkaliczky Péter (ÁLTGYP)
Tárgyfelelős tudományos fokozata: PhD.
Tárgyfelelős MAB szerinti akkreditációs státusza: AT
Az oktatás célja:
A négy féléves tárgysorozat (SZD I-IV) harmadik elemének, e tárgynak eredményorientált célja a szakdolgozat elkészítésének előkészítése; a kutatási terv célraorientált véglegesítése; a jól megtervezett kutatás megkezdése és az első eredmények elérése és – lehetőleg közösségi – prezentálása.
Tanulási eredmények, kompetenciák:
Tudás:
- (előzetes tanulmányaiból) ismeri
- a kritikai gondolkodás alapjait, a tudomány mibenlétét, a forráskritikai szemléletet és az APA VII. (esetleg későbbi APÁk1…) követelményeit;
- amennyiben a föntiekben hiányok vannak, azok kifejlesztése/pótlása.
Képesség:
- a Hallgató saját kutatásában alkalmazandó kutatásmódszertani technikákat kreatívan alkalmazza;
- a kritikai gondolkodás és elemzés alkalmazása;
- kiegyensúlyozott tudományos vitákra való képesség.
Attitűd:
- Törekszik az önismeret, önelfogadás, önreflektivitás fejlesztésére.
- A csoportos vitaorientált teammunka során határozottan képviseli saját szakmai elveit, tapasztalati tudását, de a hatékony együttműködés érdekében a többi résztvevő törekvéseit is engedi érvényesülni.
Autonómia és felelősségvállalás:
- A 4 szemeszterből álló tantárgy ezen harmadik szegmensében az autonómiában és a felelősségvállalásban megvalósuló hallgatói fejlődés
- a kritikai önreflektivitás és a saját szakdolgozati kutatásban megismert módszertani eszközök által válik teljesebbé.
Az oktatás tartalma:
Ez egy módszertanilag gyakorlati szeminárium, amely a szakdolgozat elkészítéséhez kapcsolódva mélyíti el a kutatásmódszertani ismereteket. A Hallgatóknak a kutatási tervükhöz illeszkedően – ha ezt az illetékes intézet így szervezi meg – lehetőségük lesz választani kvantitatív és kvalitatív hangsúlyú szemináriumi csoport között. Egy szemináriumi csoporthoz általában egy témavezető szakdolgozói tartoznak, akik témavezető oktatójuk vezetésével végzik el kutatási tervük véglegesítését és a szakdolgozat készítését. A munkaformák az adott intézet saját döntésétől függően pl. a következők lehetnek: egyéni konzultáció, műhelyszerű, több Hallgató részvételével zajló, egymás eredményeit támogatóan kritikus formában véleményező műhelymunka stb.
A számonkérés és értékelés rendszere:
Értékelés formája: aláírás. Az értékelés a félév közben végzett hallgatói előrehaladás alapján, egyénileg történik, szóbeli és írásbeli elemekkel.
Irodalom:
- Babbie, E. (2008). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó.
- Héra G., & Ligeti Gy. (2014). Módszertan. A társadalmi jelenségek kutatása. Osiris Kiadó.
- Szokolszky Á. (2004). Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó.
Ezek kiegészítése intézeti kompetencia, pl. a kvalitatív és a kvantitatív kutatási módszerek preferáltságának függvényében.
További olvasmányok az aktuális kurzusleírásban szerepelnek.
Az oktatás célja angolul:
The aim of the course is to support students’ successful work on their research plan and writing their diploma study.
Learning outcomes and competences:
Knowledge:
- (as a consequence of their earlier studies) Students are aware of
- the basics of critical thinking, the nature of science, source criticism and requirements of APA VII. (and/or later APAs…);
- in case of shortages in respect of i. and ii. those will be developed as a result of commonly carried our efforts during the semester.
Skills:
- Students creatively use research methods, those needed in carrying out their research;
- critical thinking/analysis;
- readiness for scientific disputes on equal footing.
Attitude:
- Students strive to develop their self-knowledge and self-respect – as a remarkable basis for writing of their diploma study.
- Thorough their teamwork, students effectively represent their own research and scientific principles and experiences, but they also leave other team members to prevail in order to cooperate effectively.
- Students incessantly make effort in order to develop their self-reflectivity.
Autonomy and responsibility:
- In this 3rd segment of the four-semester complex subject autonomy and responsibility of the students develops via
- critical self-reflection and by new modes of methodology in the course of their own research.
Az oktatás tartalma angolul:
Main contents and topics will be defined freely, depending on how the institute and instructor define those in respect of students belonging to instructors.
A számonkérés és értékelés rendszere angolul:
The course concludes with a signature that is a consequence of students’ written and/or oral work.
Idegen nyelven történő indítás esetén az adott idegen nyelvű irodalom:
- Creswell, J. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
- Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2018). Handbook of Qualitative Research. Sage Publications.
Further required reading is part of every course syllabus.